- Volver a la Isla »
- Cartas en la botella , Isla Espejo Nº1 , Xerardo Torrado »
- O falso avance no coñemento ou dos atascos nas proposicións lóxicas: as orixes do Universo
martes, 14 de febrero de 2012
CEB: O falso avance no coñemento ou dos atascos nas proposicións lóxicas: as orixes do Universo (El falso avance en el conocimiento o de los atascos en las proposiciones lógicas: los orígenes del Universo).
Por Xerardo Torrado Agulla
xerardotorrado@yahoo.com
Un dragón no meu garaxe:
Fai
un tempo atopeime cun exemplo do astrónomo Carl Sagan. Neste, un
amigo leva a outro para ensinarlle un dragón que garda no seu
garaxe. Cando o convidado non ve o dragón o seu amigo lle contesta
que o dragón é invisible, entón propón que se cubra o chan con
fariña para que se vexan as súas pegadas, pero o dragón flotaba no
aire; unha vez máis, propón que se utilice un sensor de calor,
pero o lume invisible non produce calor. Tampouco se pode arroxar
pintura ao dragón: este é incorpóreo ademáis de invisible. Está
claro que a existencia do dragón é unha cousa de fe. O exemplo de
Carl Sagan era empregado por un profesor da Universidade de Vigo
nunha carta á prensa que tentei rebatir no mesmo medio, pero a miña
carta non foi publicada tras varios intentos. Estaba claro que este
país non estaba preparado para debates científicos. Agora teño a
oportunidade de que o meu texto, convintemente ampliado e glosado,
vexa a luz, o cal é de agradecer.
Do debate á involución:
En
1763, a Academia de Ciencias de Berlín propuxo unha pregunta:
“¿Admiten as ciencias metafísicas a mesma evidencia propia das
matemáticas?”. Lambert, Tetens, Moses Mendelssohn -tío do músico-
e por suposto Kant (1724-1804) recolleron o guante do reto. O gañador
sería Mendelssohn, pero a obra de Kant, A
única proba posible para demostrar a existencia de Deus (Einzig
möglichen Beweisgrund zu ciner Demonstration des Daseins Gottes),
tería unha mención. Kant exporía o principio de que a matemática
era unha ciencia constructiva: ela mesma constrúe as súas
definicións e o concepto mesmo nace ca definición. En troques
outras formas de coñemento necesitan dunha análise e non vale cunha
definición arbitraria. A matemática, pois, sérvenos para
transcribi-los resultados da experiencia, pero está restrinxida a un
momento dado , e polo tanto cun carácter finito. ¿É posible
percorre-lo infinito por medio dunha limitada experiencia? A
resposta é “non”. Na mesma exposición, Kant afirmaba que “aínda
que é de todo necesario estar convencido da existencia de Deus, non
o é tanto o demostralo”. Kant o tiña claro.
Cando
aínda a día de hoxe cométense este tipo de erros de “exceso de
positivismo” que tenta converter á ciencia nunha nova metafísica
ou nunha nova fe, pregúntome sobre a razón desta involución no
pensamento. Ademáis do indudable peso do realismo hegeliano, quero ver
certo esnobismo en todo isto. Non fai falla ser experto en lóxica
para comprender que polo feito de que as casas ardan e que eu teña
unha casa -que non a teño-, teña que chamar aos bombeiros agora
mesmo basándome en que as casas arden. Tomar como realidade á
posibilidade é un erro, e o que se presume como “coñecemento”
pode ser só un cúmulo de posibles. O camiño da “posibiidade”
ao “real ” é longo, aínda que con ánimo de chegar pronto a un
resultado se neguen os recovecos que poideron multiplica-las
variables, as cales son infinitas, xa que a experiencia cíñese a un
instante dalgo infinito na súa extensión e no seu fraccionamento.
Non fai falla que sinale que si as variables eran múltiples no
concepto de espacio e tempo na física clásica, na nova física
posterior á teoría da relatividade xeral de Albert Einstein (1916)
estas se multiplican aínda máis... Pero para isto non temos
suficiente espacio. O matemático e filósofo alemán Gottlob Frege
(1848-1925), advertira dos riscos de despexar ecuacións con
baleiros1,
e isto é o que se fai ao reducilas variables para que “as contas
saian”.
O falso coñecemento e a necesidade da reflexión sobre os límites deste:
Demostrar que Deus non
existe non implica a súa non-existencia. Trátase dun xogo de
proposicións, ou de fe, non se pode demostrar. Ante a
“imposibilidade total da experiencia” xogamos con principios
lóxicos e con ecuacións matemáticas, ambas asimiladas como
demostrou a semántica de Frege. Pero preséntanse os resultados
destes xogos de gabinete como se foran “descubrimentos” debidos á
experiencia, algo totalmente falso. Entre os argumentos actuais da
non-existencia e o argumento ontolóxico de San Anselmo no s.XI, non
hai diferencia algunha. En ámbolos dous casos recúrrese ao xogo
dialéctico ante a imposibilidade da experimentación directa -hoxe
tanto coma no s.XI-; en ámbolos dous casos pártese dun predicado
non demostrado. Demostrar que o Universo poido ser creado sen a
participación dunha divindade non significa a imposibilidade desa
participación. A veracidade non implica necesidade, isto é un xuizo
asertórico. Góstanos usar de
conceptos e de crer que son a respostas a todo interrogante. O ser
humano crea conceptos dende sempre; ten unha necesidade atávica de
dar resposta a todo o que lle rodea e dotalo de coherencia, e por iso
creou primeiro o mito e logo o concepto -aínda que para min a orde
de aparición non é precisamente esta-. Sobre os conceptos escribiu
Albert Einstein (1879-1955) que a única xustificación era que “son
útiles para a representa-lo complexo das nosas experiencias, pero
fóra dixo non poseen outro título de lexitimidade”2. Eu non podería estar máis dacordo.
Este tipo de debates baseados en proposicións lóxicas non deberían estorba-lo avance real do coñecemento. En determinada ocasión, tras ser preguntado Albert Einstein polo arcebispo de Canterbury durante unha visita a Inglaterra sobre o efecto da súa teoría da relatividade na relixión, este contestou que “ningún”. A relatividade era un asunto científico, non de fe3. Eu relaciono esta contestación ca formación non só humana senón tamén filosófica de Einstein. Son coñecidas as conversas que mantiña con Maurice Solovine, estudiante de filosofía ao que coñece en Berna en 1903. Esta formación filosófica está ausente en moitas das declaracións “científicas” que hoxe escoitamos.
Un
dos libros clásicos do pensamento, máis breve pero ao mesmo tempo
máis difícil, é o Tractatus logico-philosophicus de Ludwig
Wittgestein (1889-1951). Precisamente quero rematar este texto
co último dos “aforismos” de Wittgestein: “Do que non se pode
falar hai que calar”4. Centrémonos no avance do coñecemento e distingamos ben os limites
impostos. Aínda que teñamos que dar dous pasos atrás, co tempo a
ciencia sairá beneficiada.
1.
Na
conferencia Función
e concepto
de 1891, el dato se recolle en FREGE, G.: Estudios
sobre semántica,
eds. Folio, Barcelona, 2002, p.35.
2.
EINSTEIN, A.: El
significado de la relatividad,
Austral, Madrid, 2005, p.12.
3.
Cit.
in ARENAS GÓMEZ, A.: Albert
Einsten,
Edimat, Madrid, 2005, p.64.
4.
WITTGESTEIN,
L.: Tractatus
logico-philosophicus,
7, emprego á edición preparada por Jacobo Muñoz e Isidoro
Reguera para Alianza Editorial, Madrid, 2007, p.132.